Er is inmiddels genoeg bewijs dat verandering moeilijk is voor de mens. Wanneer je procesverbeteringen doorvoert, vinden er vanzelf een aantal veranderingen plaats. Omdat wij sterk geloven in de uitdrukking ‘blije mensen creëren blije klanten’ is het van belang om jouw werknemers op een persoonlijke manier mee te nemen en te begeleiden bij procesoptimalisatie(s). Juist omdat:
- Verandering vaak weerstand biedt wat gepaard kan gaan met onzekerheid en angst. Change management helpt om deze weerstand en de onderliggende redenen hiervan te begrijpen en daar op in te spelen.
- Het internaliseren van de nieuwe manier van werken niet van zelf gaat.
- Zonder effectief change management je het risico loopt dat medewerkers zich verloren, gefrustreerd of gedemotiveerd voelen tijdens veranderingsprocessen. Dit kan zich uiten in een daling van de productiviteit. Over risico’s gesproken, change management helpt daadwerkelijk bij het identificeren van potentiële risico’s gedurende procesoptimalisaties. Door hierop te anticiperen kan jouw organisatie proactief reageren op deze uitdagingen.