Kun jij binnen 10 seconden vertellen wat de cijfers van jouw organisatie zijn? Als je hier direct een beeld bij hebt dan ben je goed op weg! Je bent op de hoogte van wat er speelt in jouw organisatie. Mocht je dit nu niet zo snel paraat hebben, dan is deze blog vast waardevol voor je. Deze blog geeft o.a. antwoorden op: hoe kijk je binnen jouw organisatie naar dezelfde waarheid? Hoe zorg je ervoor dat cijfers gaan leven in jouw organisatie? En als het jou is gelukt om in een mum van tijd te vertellen wat de cijfers van jouw organisatie zijn, ben je er dan of is er nog meer waar je op kan letten? Mocht je dus toch binnen die 10 seconden de cijfers van jouw organisatie kunnen presenteren, is het evengoed relevant om verder te lezen 😉.
Hoe kijk je binnen jouw organisatie naar dezelfde waarheid?
Vanuit organisatieperspectief is het primair van belang om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Dit vormt de basis zodat iedereen naar dezelfde waarheid, en dus dezelfde cijfers en KPI’s kijkt. Bewustwording creëren waarom dit nodig is, gaat hier onvermijdelijk aan vooraf. Dit helpt dan ook om een beter beeld te krijgen bij de cijfers van jouw organisatie en hoe doelstellingen behaald kunnen worden. Het bekende “silo” of “eiland” denken, waarbij iedere afdeling enkel denkt in haar eigen belang, is een verkeerde keuze om KPI’s te vertalen naar de werkvloer en om dus alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Het gevolg is namelijk dat elke afdeling maar een deel van de puzzel kent in plaats van het complete scala aan prestaties overziet. De connectie en de samenwerking tussen verschillende afdelingen is juist cruciaal bij het centraal stellen van de 'klant' en om in verschillende behoeftes te kunnen voorzien.
Hoe zorg je ervoor dat cijfers gaan leven in jouw organisatie?
Eenmaal bewustwording en samenwerking tussen de verschillende afdelingen gecreëerd, moeten de cijfers als het ware gaan leven in de organisatie. Men moet gaan snappen waar ze naar kijken. We weten dat cijfers en tabellen iets anders uitstralen dan lijnen of grafieken. De kracht van visualisaties is dat vaak in één oogopslag de successen of verbeterpunten geanalyseerd kunnen worden. Immers, mooie visualisaties leveren weinig toegevoegde waarde als ze moeilijk toegankelijk zijn. Je zult niet de eerste organisatie zijn die een prachtig bord in de kantine heeft hangen, terwijl de medewerkers veel tijd remote werken… Er gaat dus veel informatie verloren als cijfers verstopt zijn of niet op de juiste manier zijn weergegeven. Hier liggen kansen voor verbeteringen.
Als je snel inzicht in de cijfers van jouw organisatie hebt, ben je er dan?
Er kan natuurlijk een kanttekening gemaakt worden bij onze titel omtrent het snel inzicht krijgen in de cijfers van jouw organisatie. Als je vandaag in één oogopslag kunt zien en kunt opdreunen wat de cijfers van jouw organisatie zijn, ben je er nog niet helemaal. Het is zowel aan de organisatie als aan de medewerkers zelf om ervoor te zorgen dat men niet alleen vandaag of morgen inzicht heeft in de cijfers, maar dat dit een continu proces is. Het monitoren van veranderingen en de achterliggende redenen van deze veranderingen in cijfers vormt het uitgangspunt om bepaalde acties aan te verbinden. Vergeet niet dat cijfers een middel zijn, nooit een doel. Met andere woorden, het is van belang om voortdurend een beeld te hebben bij de cijfers van jouw organisatie om te kunnen meten hoe jouw organisatie presteert en te analyseren waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kun jij optimaal bijdragen aan en inspelen op de klantvragen en -behoeften. Wie wil dat nou niet?
Kan jouw organisatie wel wat hulp gebruiken bij het inzichtelijk maken van prestaties of vind je het interessant om hier eens over van gedachten te wisselen? Dan schieten we graag te hulp!
Ben je meer van “een boekje lezen” en wil je specifiek meer weten over KPI's? Dan is KPI’s die wél werken van Peter Geelen absoluut een aanrader!