Geen enkele onderneming zal eraan ontkomen om actief bezig te zijn met duurzaamheidsverslaggeving. Dit is noodzakelijk vanwege de nieuwe EU-richtlijn, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die de overgang naar een klimaatneutraal Europa in 2050 moet ondersteunen. De CSRD verplicht organisaties om transparanter te zijn over hun duurzaamheidsinspanningen. Zeker voor organisaties die niet als eerste aan de beurt zijn kan dit nog als een ver-van-mijn-bed-show lijken (in realiteit is dit niet zo), maar voor grote beursgenoteerde bedrijven, banken en verzekeraars is de CSRD al van kracht. Vanaf 2025 geldt de regelgeving voor grote bedrijven (meer dan 250 medewerkers, een omzet van meer dan 50 miljoen per jaar en/of 25 miljoen activa op de balans) en vanaf 2026 voor beursgenoteerde MKB-bedrijven. Om die verslaggeving goed te kunnen doen zal er steeds meer data opgevraagd worden in de waardeketen. Hierdoor kunnen MKB-bedrijven ook al geconfronteerd worden met deze regelgeving via klanten of partners.
Vanuit welk perspectief dan ook, het is hoog tijd om de uitdagingen en kansen rondom duurzaamheidsverslaggeving aan te pakken en te benutten.