2025: waar ga je op sturen als organisatie en hoe meet je vooruitgang?
Straks als het 2 januari 2025 is, liggen de feestdagen alweer achter ons. Tijd om terug te blikken en vooruit te kijken: hoe kijk je terug op 2024? Heb je bereikt wat je wilde? Welke lessen neem je mee? Wat zijn de doelen voor 2025 en hoe ga je deze bereiken?
Weet waar je staat
Het klinkt als een open deur, maar hoe vaak neem je écht de tijd om te analyseren waar je organisatie staat? Goede reflectie begint met scherp inzicht. Een krachtige manier om dit te bereiken, is door de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen in de organisatie te analyseren. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar de strategie, structuur, systemen, managementstijl en skills van het personeel in je organisatie. Wat loopt op rolletjes? Waar is ruimte voor verbetering? Welke kansen wachten op je en welke bedreigingen staan voor de deur?
Met deze inzichten kun je vooruitkijken en werken aan de visie van je organisatie. Waar wil je over drie tot vijf jaar staan? Start met een heldere 0-meting en bouw van daaruit samen met je managementteam een kraakheldere strategie op. Het is van belang dat deze visie specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden wordt geformuleerd. Een tip: bepaal ook expliciet wat je zeker niét gaat doen. Dat scheelt een hoop ruis en misverstanden onderweg.
Van grote lijnen naar concrete acties
Je visie staat. Maar hoe vertaal je die naar concrete stappen? Wat goed werkt is het visualiseren van de strategie, waarbij de oorzaak-gevolg relaties tussen operationele activiteiten en het hoofddoel van de organisatie zichtbaar worden gemaakt. Door je visie op deze manier te cascaderen, wordt meteen duidelijk welke projecten en acties het verschil gaan maken. Daarnaast vormt deze methodiek een brug tussen het abstracte plan en een dashboard waarin je de indicatoren wilt gaan meten.
Data als kompas
“Strategy without analytics is blind, but analytics without strategy is a burden.”
Zaken meetbaar maken is key en daarom is data onmisbaar om je doelen te realiseren. Met goede dashboards in combinatie met de juiste ‘way of working’ houd je het overzicht en monitor je nauwlettend de voortgang. Wij zien vaak dat er veel verschillende lay-outs en te complexe overzichten worden gemaakt. Houd het simpel en creëer consistentie in de dashboards en rapportages. Hierdoor zorg je voor herkenbaarheid door de hele organisatie.
Gezamenlijk opvolgen van resultaten
Het regelmatig opvolgen van resultaten, minimaal wekelijks, is een waardevolle manier om focus en betrokkenheid in de organisatie te behouden. Dit kun je realiseren door het thema “resultaten” structureel te integreren in de overlegmomenten. Het financiële resultaat is immers niet meer dan een optelsom van de gezamenlijke inspanningen en creativiteit van alle medewerkers. Daarom is het van belang om op vaste momenten de “thermometer” te steken in alle lagen van de organisatie.
Tegelijkertijd is het cruciaal om een cultuurverandering te stimuleren waarin medewerkers niet alleen spreekwoordelijk “in” de organisatie werken, maar ook “aan” de organisatie. Dit betekent dat zij actief bijdragen aan verbetering, innovatie en het vormgeven van een duurzame toekomst. Door deze mindset te bevorderen, wordt de betrokkenheid vergroot wat tevens bijdraagt aan een goede basis voor succes.
Dus... Hoe gaat jouw organisatie aan de slag met het realiseren van doelen voor 2025?
Een keertje sparren? Stuur dan een berichtje naar info@x-celerate.nl